Business

Responsive Ads Here

17 February 2011

How to Remove Shortcut Virus

Ramai kawan-kawan saya yang menghadapi masalah dengan sejenis virus yang dikenali sebagai  virus shortcut yang nama saitifiknya saya xtau………………ia merupakan sejenis malware yang mengubah folder menjadi icon shortcut.
Photobucket




Dah la buat shortcut dalam pendrive lepas tu   hidden pulak fail yang sebenar, bukan hidden yang biasa pulak tu, super duper hidden file……………. Kita boleh pulihkan fail yang di hidden secara manual iaitu dengan buka dan save fail tersebut ke tempat lain sebelum kita format pendrive tersebut. Tapi cari ini x sesuai untuk pendrive yang mempunyai data yang banyak.
kali ini saya akan berkongsi dengan anda semua tentang  cara-cara untuk remove virus shortcut  dengan cara yang mudah dan cepat.

Iaitu dengan menggunakan  satu perisian yang bernama SMADΔV dari Negara jiran kita  Indonesia.

Mula-mula  download perisian ini:-
Antivirus_Shotcut 

selepas itu  extract fail tersebut klik program di dalam folder tersebut.



Photobucket

Klik Accept dan ikut arahan selanjutnya..................


 Kemudia pilih la lokasi untuk scan kemudian tekan butang scan....


Apabila sudah siap scan akan keluar paparan seperti di atas, kemudia klik pada butang Fix All.

Selesailah sudah masalah yang menggangu anda........
program ini akan berfungsi automatic apa bila anda menyambung extenal Hard Disk @ pendrive pada laptop@ pc anda.............

Setakat ini saja untuk artikel kali ini, kita bertemu lagi di lain kali.........






2 comments:

Amyna said...

Owhh nice sharing!

sama step macam yang nurzulhelmi bagi dengan saya.. entry blog ni pun sepat kedah yang berikan dekat saya sebagai rujukan.. saya lalui problem nih sekarang.. Thanks ya!

Unknown said...

abg midi.. softwere dia kena bayaq ka dak? ala punya external hardisk ada virus.. avira ley detec ja.. nak buang xley.. tiap kali cucuk external kat pc or laptop.. msti detec virus.. tp xley nak buang.. mcm na ea nak buang virus tuh...