Business

Responsive Ads Here

14 November 2012

Share Files and Printers between Windows 7 and XP


Kali ini saya akan menunjukan teknik  berkongsi fail dan pencetak di dalam satu rangkaian yang menggunakan Operating System yang berbeza seperti Windows 7 & Windows XP

Perkongsian Fail Dalam Windows 7 dan XP

Perkongsian fail di antara 2 Windows 7  di dalam Workgroup yang sama adalah mudah, tetapi ciri-cirinya berbeza dan tidak serasi dengan Windows Vista dan XP. 


Mula-mula pastikan semua PC / Laptop berada didalam 1 Workgroup. 




Pada windows 7 pergi kepada  Control Panel \ All Control Panel Items \ Network and Sharing Center   kemudian klik pada Change advanced sharing settings.




Sekarang anda perlu sahkan konfigurasi pada Advanced Sharing Settings for the Home atau  Work and Public profile.

Jika anda hendak semua pengguna boleh mengakses ke fail anda , tutupkan kata laluan keselamatan . Ianya berada pada   bahagian bawah  Advanced Sharing Settings. 


Jika  anda hendak mengaktifkan katalaluan sila pastikan pc/laptop yang menggunakan windows selain windows 7 mempunyai katalaluan untuk akses kepada fail yang dikongsikan. Sekarang jika anda pergi kepada Newtork anda akan dapat lihat seperti gambarrajah dibawah.

Untuk printer pada Windows 7 pergi kepada  Devices and Printers dari  Start menu dan klik dua kali pada icon printer.

Kemudian klik dua kali pada “Customize your printer”.

Pada tetingkap  Properties klik pada  Sharing Tab dan tandakan pada  share the printer dan tuliskan nama untuk printer tersebut.

Jika windows XP anda  x86 OS anda boleh memasang Additional Drivers sebelum melakukan konfigurasi pada windows XP.

Untuk mencari  shared folders dan  devices klik dua kali pada ikon  Network.  di situ anda boleh melihat pencetak dan fail telah dikongsikan.

Setup XP With Shared Printer


Untuk memasang  shared printer pada Windows  XP anda hendaklah klik pada  Printers and Faxes pada Start menu dan klik pada Add Printer Wizard





Sekarang Klik pada “A network printer, or a printer attached to another computer”  kemudian klik Next.



Kemudian pilih “Connect to this printer…” dan taipkan alamat  printer atau pun anda boleh klik pada  Browse for a printer  kemudia klik pada Next.
   

Sekarang klik  Yes  pada masej pengesahan
.
Klik  Finish the printer untuk  install  dan tamatkan  Wizard.
Sesetengah keadaan anda dikehendaki  install x86 XP drivers untuk  shared printer kerana  Windows 7 drivers tidak  menyokong  XP.  Apabila sudah siap installed buka  Printers and Faxes untuk mencari  shared printer.



P/S: Diterjemah dari GEEK Computer

No comments: